Ga verder naar de inhoud

Weg met het touchscreen: gebruik betaalterminals met fysieke toetsen

Steeds vaker kan je afrekenen aan een betaalterminal met een digitaal aanraakscherm. Maar die evolutie is niet voor iedereen een vooruitgang. Apparaten met touchscreen hebben geen toetsen en zijn daardoor niet gebruiksvriendelijk voor mensen met een handicap.

De Europese richtlijn rond toegankelijkheid is duidelijk: betaalterminals moeten tegen 2025 bruikbaar zijn voor iedereen. Neem alvast een voorsprong en installeer in uw handelszaak nú al een gebruiksvriendelijk toestel. Maar wat is dat dan, een toegankelijke betaalterminal? Ontdek het in deze video!

Waarom is een betaalterminal met aanraakscherm niet toegankelijk?

Voor veel mensen is betalen met de bankkaart een routineus en banaal gebaar.

Maar voor anderen, zoals blinden en slechtzienden, mensen met problemen met de fijne motoriek of mensen met een verstandelijke handicap, kan deze schijnbaar eenvoudige actie tot zoveel stress of angst leiden, dat ze niet in staat zijn om de betaling uit te voeren. De oorzaak: betaalterminals met aanraakscherm.

Die nieuwe modellen lijken op smartphones of kleine kaartlezers en zijn de laatste jaren in opmars. Maar slechtzienden en blinden kunnen de toetsen niet waarnemen en hun code niet intikken zonder dat een winkelier of klant hen helpt bij het invoeren van de persoonlijke code.

Bovendien leidt de gevoeligheid van touchscreens tot herhaalde fouten bij mensen met problemen met de fijne motoriek, waardoor zij het risico lopen dat hun kaart geblokkeerd wordt.

Twee oplossingen: contant geld en toegankelijke betaalterminals

Om ervoor te zorgen dat iedereen zelfstandig kan betalen, bevelen expertisecentra CAWaB en Inter winkeliers aan om altijd de mogelijkheid te bieden om contant te betalen en een toegankelijke betaalterminal te voorzien. Dat is er één met fysieke toetsen, een voelbare markering op toets 5, en een geluid bij het intoetsen van de code en de betaalbevestiging. Betalen via Payconiq is ook mogelijk.

Maak het verschil, zorg ervoor dat iedereen vlot kan afrekenen aan een betaalterminal.

Meest recente nieuws van Commerce Cares

Hoe ga ik om met klanten met een motorische handicap?

Nieuwsbericht van 8 augustus 2022

Ontdek hier communicatietips en tips voor een vlot bezoek aan je zaak van een persoon met een motorische handicap.