Ga verder naar de inhoud

Hoe omgaan met klanten met een motorische handicap?

Elke handelaar wil dat zijn klanten graag naar zijn zaak komen. Waarom ze terugkomen, heeft verschillende redenen, maar een toegankelijke infrastructuur en vriendelijk personeel horen daar zeker bij. Elke klant is anders, maar ze verdienen allemaal een goede dienstverlening. De komende weken geven wij jou tips om vlot om te gaan met klanten met een beperking. Vandaag: klanten met een motorische handicap.

Tips voor een vlot gesprek

Zit de klant in een rolstoel? Plaats je op de hoogte van de persoon zelf of op anderhalve meter afstand om te babbelen. Dat is aangenaam voor iemand die lager zit. Vermijd verkleinwoorden en betuttelende taal.

Vraag de klant bij het binnenkomen of je assistentie kan bieden. Is het antwoord ja? Vraag dan wat je kan doen en op welke manier. Is het antwoord nee? Ook prima.

Tips voor een vlot bezoek

Wees klantvriendelijk en help waar mogelijk. Schuif een stoel weg in het restaurant of neem de spullen uit een te hoog schap.

De rolstoel is geen winkelkar. Zie je dat de klant een aantal spullen meedraagt, vraag dan even of je ze al in het pashokje of aan de kassa kan leggen. Dat geeft de klant meer beweegmogelijkheden en de kans om nog wat langer in je zaak te blijven. Wie weet, ontdekt en/of koopt hij of zij nog leuke dingen.

Ook aan de kassa kan je het verschil maken, want het is niet altijd vanzelfsprekend om vlot te betalen. Bied daarom alternatieven als de klant niet tot bij het vaste betaalapparaat kan komen. Zorg dat hij of zij ook kan betalen via een mobiel of los betaaltoestel, via Payconiq, met een QR-code of cash.

En tot slot, focus niet op de beperking, maar op de volledige persoon. Voelt de klant zich gelijkwaardig behandeld, dan komt ie zeker terug!

Lees ook onze tips over hoe je omgaat met dove en slechthorende klanten, klanten met een verstandelijke beperking en neurodiverse klanten en blinde en slechtziende klanten.

Het Warmste Verhaal van Kristel: Breng iedereen samen, zo creëer je begrip

Nieuwsbericht van 12 oktober 2022
“Als een winkel toegankelijk is voor mij, is die ook toegankelijk voor ouderen die moeilijk ter been zijn, jonge mama’s met een buggy en…
Verder lezen

Meest recente nieuws van De warmste entree

Aandacht voor toegankelijkheid op event Mercuriusprijs van Comeos

Nieuwsbericht van 27 oktober 2023

Op de uitreiking van de Comeos Mercuriusprijs 2023, een jaarlijks evenement dat innovatie in de handel viert, werd niet alleen innovatie maar ook toegankelijkheid gepromoot. Zo gingen Staatssecretaris van Consumentenbescherming Alexia Bertrand en boegbeeld van De Warmste Entree Kristel Gevaert aan het begin van de prijsuitreiking met elkaar in gesprek over het belang van toegankelijke winkels. Daarnaast konden de aanwezigen gedurende het hele event kennismaken met de aangepaste mode van Zalando dankzij uitgestalde etalagepoppen die aangepaste kledij droegen.

Verder lezen