Ga verder naar de inhoud

ZEB for Everyone

In 2021 lanceerde ZEB 'ZEB For Everyone'.

Met dit actieplan wil de kledingketen zijn 74 winkels aanpassen aan de noden van mensen met een beperking. En dat is nodig, want shoppen blijft voor hen nog al te vaak een uitdaging. Zo bleek uit een kwalitatief onderzoek van ZEB in samenwerking met Inter en Hart voor Handicap. In totaal investeert ZEB
200.000 euro in de uitrol van het actieplan.

ZEB
Kledingwinkel
Brusselsesteenweg 185
1785 Merchtem
Een foto met links een dame in een rolstoel, rechts een dame op krukken met beenprothesen, in het midden het logo van Zeb for everyone.
Zeb

ZEB

ZEB is dé Belgische multibrand fashion store bij uitstek voor iedereen die modieus voor de dag wil komen. Met meer dan 70 topmerken in 74 winkelpunten verspreid over heel België en het Groothertogdom Luxemburg én een uitgebreide webshop mag de klant zich op elk vlak verwachten aan een uitstekende shopbeleving. Naast de ruime keuze aan internationale merken kan je bij ZEB ook mode van eigen bodem in de rekken terugvinden. In verschillende Belgische samenwerkingen zoals Astrid Black Label, Deux. van Eline De Munck, CEMI, Le Fabuleux Marcel de Bruxelles ... drukken inspirerende persoonlijkheden hun unieke stempel op een eigen kledingcollectie.

ZEB for Everyone

Het zaadje voor ‘ZEB For Everyone’ werd geplant middenin de coronapandemie. Zo merkte de kledingketen dat de vraag naar private en personal shopping steeds luider klonk. Daaruit ontstond het idee om verder te zoeken naar manieren om de shopbeleving bij ZEB naar een nog hoger niveau te tillen voor mensen met een beperking, zoals het aanpassen van de infrastructuur.

Samen met Hart voor Handicap en Inter bracht ZEB in kaart hoe het in zijn winkels de shopervaring van klanten met een beperking kon verbeteren. Tijdens verschillende panelgesprekken met mensen met een fysieke en verstandelijke beperking en hun begeleiders, gingen ze na op welke problemen deze klanten stoten tijdens het shoppen.

Uit onderzoek is gebleken dat de ZEB-winkels al aan veel noden van mensen met een beperking voldoen. Zo hebben ze een brede ingang, zonder drempels en eventueel met hellingbaan en zijn er bredere doorgangen voor rolstoelgebruikers.

“We vinden het belangrijk om steeds te blijven innoveren en gaan op zoek naar manieren om het shoppen nog verder te optimaliseren voor mensen met een beperking."

Luc Van Mol, CEO van ZEB

Infrastructuur aanpassen aan noden van de klant

Uit het onderzoek blijkt dat bijna 7 op de 10 respondenten meer fysiek zouden shoppen, mochten de winkels beschikken over alle nodige faciliteiten. Daarbij zijn ruimere doorgangen (66%), een rolstoelvriendelijke ingang (63%) en een overzichtelijke winkelinrichting (51%) onmisbaar. Verder zijn een ruime paskamer met extra plaats voor een begeleider en kapstokken op verschillende hoogtes voor ruim de helft van de respondenten (respectievelijk 52% en 60%) onontbeerlijk.

ZEB engageerde zich in 2021 om zo snel mogelijk de winkels aan te passen aan de noden van klanten met een beperking. Al onze winkels hebben een brede en toegankelijke toegang. En ook brede gangen zodat iedereen vlot overal door kan.

In alle winkels zijn er ondertussen parkeerplaatsen voor personen met een beperking. ZEB maakt ook alle paskamers vrij ruim, maar in elke winkel hebben we minstens één extra ruime paskamer die rolstoeltoegankelijk is en waar de kapstokken op verschillende hoogtes zijn. Nieuwe vestigingen krijgen ook een toilet voor rolstoelgebruikers.

"Op zich is er niet zoveel veranderd, maar dat is nu net de bedoeling van ZEB For Everyone; dat we voor iedereen de rode loper uitrollen en iedereen welkom willen heten, met of zonder beperking."

Erika Mees, Marketing Manager ZEB

Opleiding personeel en sociale inclusie

Op vlak van dienstverlening geeft bijna 2 op 3 respondenten (63%) aan dat het belangrijk is dat een winkelmedewerker voldoende tijd neemt om hen te helpen. Nieuwe concepten zoals private shopping, waarbij klanten een afspraak maken om in eigen bubbel te shoppen en personal shopping, waar de klant een personal shopper krijgt, zijn voor respectievelijk 38% en 56% van de respondenten een meerwaarde.

Naast het optimaliseren van de winkels, hebben alle winkelmedewerkers een opleiding Klantvriendelijk Onthaal gehad. Hier krijgen ze ook de kans om zelf te ervaren hoe het is om te winkelen met een beperking. Zo komen ze te weten hoe ze nog beter kunnen inspelen op de noden van de klant en hoe ze de klant op beste manier ondersteunen. Op de ZEB Academy zijn er ook opleidingsvideo’s te bekijken voor nieuwe medewerkers.

“Voor ons is het belangrijk dat we met ZEB For Everyone een totaalverhaal schrijven. We willen niet alleen onze infrastructuur optimaliseren, maar ook de fijne shopervaring doortrekken naar al onze klanten.”

Luc van Mol, CEO van ZEB.

Werknemers met een beperking

Daarnaast stapt de kledingketen in een pilootproject om jobstudenten met een beperking werkervaring te geven bij ZEB. In de zomer van 2021 gingen er 2 jobstudenten met een beperking aan de slag en dat is heel positief verlopen. Vandaar dat ZEB beslist heeft om dit project uit te rollen naar meerdere winkels.

Getuigenis van Hannelore

Hannelore verloor haar beide benen. Zij praat over haar shopervaringen

“Naast fashionadvies en het helpen aanreiken en klaarzetten van kledij in de paskamers, wil ik vooral net zoals iedereen behandeld worden.”

Inge, één van de campagnegezichten van ZEB for Everyone

Ben (of ken) je zelf een voorbeeldige zaak?

Stuur ons een bericht en laat het ons weten! Misschien zie jij binnenkort wel jouw zaak op deze website schitteren. Niet twijfelen!